YOGA & ADEMHALING


YOGA & ADEMHALING

Adem in…adem uit...

Hoe vaak hoor je het in de yogales? En waarom zeg ik het eigenlijk zo vaak, want je

ademhaling gaat toch vanzelf?


Je adem wordt gereguleerd door je autonome zenuwstelsel. Dat betekent dus dat het automatisch gaat. Je hoeft er niet bij na te denken. Wat een zegen is voor de vergeetachtigen onder ons….


Ondanks dit kan je wel invloed uitoefenen op de adem. Je kunt sneller of langzamer gaan ademen.

  • Als je sneller gaat ademen, zal je voelen dat je hartslag omhoog gaat.

  • Bij een langzamere adem vertraag je de hartslag.

STUUR JE ADEMHALING

Je kunt de adem naar je borst sturen of naar je buik. Je kunt je adem dus manipuleren. Via de adem krijg je toegang tot je autonome zenuwstelsel. Het goede nieuws hiervan is, is dat je een verbinding kunt maken tussen je lichaam en geest.

Bijvoorbeeld: je hebt het heel druk waardoor je een opgejaagd gevoel krijgt wat bijdraagt aan een zekere emotie. Dat komt omdat je hartslag hoog en snel in je borst zit. Dit gaat automatisch. Maar als je je hier bewust van wordt, kan je even de tijd nemen om je adem te vertragen en richting je buik te ademen. Gevolg is dat je je daardoor ook weer rustiger voelt.

OF

Je voelt je futloos (fysiek). Ook dit brengt een bepaalde mentale en emotionele staat met zich mee. Als je een aantal keren heel diep en krachtig in en uit ademt zal je voelen dat er meer energie door je lichaam stroomt wat ook weer voor verandering zorgt in je mentale en emotionele staat.Door goed naar je adem te kijken, kan je achterhalen hoe het fysiek, maar ook mentaal en emotioneel met je gaat.


Als je tijdens de yoga bewust wordt van de adem, kan je ook meer bewust worden van je algehele welzijn. Hierop kan je anticiperen met ademhalingsoefeningen.

Bij de yoga zijn er verschillende ademhalingsoefeningen. Bij mij in de les zal je het meest met de Ujjayi ademhaling werken. Deze dient o.a om je ademhaling te vertragen wat je zenuwstelsel tot rust brengt, stress vermindert en je focus vergroot. Er zitten nog veel meer voordelen aan, maar dat is voor een andere keer.


OEFENING:

  1. Ga zitten, sluit je ogen en volg met je aandacht de ademhaling. Wat vertelt jouw adem je?

  2. Plaats je handen op je buik en probeer naar je handen te ademen. Probeer hierbij niet teveel na te denken, maar echt te voelen. Neem de tijd hiervoor.

  3. Adem 4 tellen uit richting je onderbuik en adem 4 tellen in (beide door je neus).

  4. Na meer oefening zou je dit kunnen verlengen naar 6 of 8 tellen. Doe dit 5 - 10 minuten

  5. Ga weer terug naar je normale ademhaling. En voel het verschil met toen je begon.

  6. Wees geduldig, oefening baart kunst!

0 keer bekeken
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now