YOGA VORMEN

Er zijn veel vormen van yoga in omloop. Je leest welke yoga er gegeven wordt, maar eigenlijk weet je dan nog niet wat het is. Hieronder volgt een korte uitleg van de yogavormen die in onze studio aangeboden worden. Zo kan je alvast een inschatting maken of het bij je past. Maar het beste is eigenlijk om het gewoon te komen proberen en te voelen of het iets voor jou is. 

Basis yoga

Deze les is geschikt voor iedereen, maar met name voor mensen die nieuw zijn in de yoga en voor mensen die het rustig aan willen doen. De basishoudingen van de yoga worden aangeboden in een rustig tempo. Er is veel aandacht voor de techniek om blessures te voorkomen. 

Tevens is er volop aandacht voor de ademhaling voor je concentratie en kalmering van je zenuwstelsel en geest. Tegelijkertijd wordt je lichaam wel uitgedaagd tot inspanning. Je zult leren waar je grenzen liggen, zowel op ...... als van de mat.

Vinyasa yoga

Vinyasa is een actieve yogavorm (yang) waarbij de houdingen elkaar afwisselen op het ritme van de adem. De les gaat in een rustige flow zodat het voor iedereen toegankelijk is. Door het regelmatig volgen van een vinyasa les zal je sterker en flexibel worden. Zowel in lichaam als in geest. Vinyasa betekent : ' to place in a special way'. De lessen hebben een opbouw waarbij je lichaam klaar gemaakt wordt voor een zgn. ' peak pose'. De adem speelt hierbij voortdurend de hoofdrol. 
Het resultaat is echter altijd van ondergeschikt belang. De weg ernaar toe is veel interessanter. 
De focus op adem en lijf brengt je in het moment, wat ontspanning in je geest oplevert en ruimte in je lichaam creëert. 

Yin yoga

Yin yoga is een rustige yoga vorm. Je blijft 3-5 minuten in een houding liggen. Hiermee spreek je de diepere lagen van je bindweefsel aan en wordt o.a. het vloeistof om je gewrichten vloeibaarder. Met deze vorm van yoga spreek je niet je spieren aan. Ondanks dat het een passieve vorm van yoga is, blijft het wel uitdagend doordat je langer in een houding blijft en daardoor dus van alles tegenkomt op fysiek, mentaal en emotioneel gebied. Daar waar voor mensen met fibromyalgie, reuma en artritis de Yang Yoga soms niet werkt, blijkt Yin yoga zeer geschikt te zijn. Dat wil niet zeggen dat je eerst ergens een probleem moet hebben want voor een ieder is Yin yoga geschikt. Gecombineerd met Yang yoga geeft het een mooie balans.

Stoel yoga

Deze vorm van yoga doe je op of m.b.v. een stoel. De reguliere yogahoudingen worden aangepast zodat je deze op de stoel kunt uitvoeren. Stoelyoga is voor iedereen toegankelijk, maar in het bijzonder voor mensen met blessures, beperkingen, (chronische) pijn of ziekte. Jong en oud, vitaal of slecht ter been, met stoelyoga kan iedereen uit de voeten. 
Deze vorm heeft dezelfde effecten als andere vormen van yoga: een betere bloedsomloop, flexibiliteit, spieronderhoud - opbouw, rustige ademhaling (kalmering zenuwstelsel). Goed voor de algehele gezondheid!.

Follow us

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now